Bij Omnia Jeugdzorg streven we ernaar effectieve hulp te bieden aan gezinnen. Diagnostiek vormt een waardevol onderdeel van onze benadering, vooral wanneer gesprekken en observaties tijdens opvoedingsondersteuning ontoereikend blijken. Ons diagnostisch onderzoek, uitgevoerd door ervaren professionals zoals psychologen en orthopedagogen, is gericht op het begrijpen van de individuele ontwikkeling van een kind en het verhelderen van gedrag en mogelijke problemen.
Binnen onze handelings- en systeemgerichte visie plaatsen we klachten altijd in de context van het gezin en de school. Vanaf het begin betrekken we het gezin actief in ons diagnostisch proces, samen met de jeugdige en ouders zoeken we naar de oorsprong van de klachten en mogelijke oplossingen binnen het gezinssysteem. We streven naar een compleet beeld door ook belangrijke personen zoals broertjes, zusjes, grootouders, en leerkrachten te betrekken.
Bij Omnia Jeugdzorg hanteren we een breed scala aan onderzoeksvormen, waaronder:
1.
Identificeert sterke en zwakke cognitieve vaardigheden. Onthult de mentale capaciteiten van een individu, waarbij zowel verbale als handelingsgerichte vaardigheden in kaart worden gebracht.
2.
Onderzoekt denkprocessen, concentratie, geheugen en verwerkingssnelheid. Analyseert hoe een individu informatie verwerkt, cruciaal voor begrip, concentratie en leervermogen.
3.
Beoordeelt ontwikkelingsniveau, temperament en veerkracht. Verschaft inzicht in emotionele en sociale vaardigheden, essentieel voor het welzijn van het individu.
4.
Onderzoekt hechting en de impact van trauma. Analyseert de kwaliteit van de band tussen ouder en kind en evalueert de invloed van traumatische ervaringen.
5.
Brengt gezinsdynamiek, -structuur en familiegeschiedenis in kaart. Onderzoekt interacties binnen het gezin, onthult familiepatronen en historische invloeden.
6.
Inclusief schoolobservaties. Analyseert het gedrag, de sociale interacties en leermogelijkheden van het kind binnen de schoolomgeving.
Bij Omnia Jeugdzorg verrichten we in principe geen classificerend onderzoek. Classificerend onderzoek houdt in dat we geen formele diagnostische labels toekennen volgens erkende classificatie- systemen, zoals de DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) in de psychiatrie. In plaats daarvan richten we ons op het begrijpen van de specifieke problemen en uitdagingen waarmee het kind, de jongere of het gezin te maken heeft.
Onze benadering is gericht op het begrijpen van problemen en jeugd- en gezinsproblematiek zonder directe stoornissen te classificeren. In uitzonderlijke gevallen, wanneer dit in het belang van het kind is, kan een classificerend onderzoek plaatsvinden. Dit gebeurt altijd in nauw overleg met ouders en het kind (12+), om ervoor te zorgen dat het past binnen de context en behoeften van het individu en het gezin. Onze focus ligt op het bieden van handelingsgerichte diagnostiek en het vinden van passende oplossingen voor een gezonde ontwikkeling en welzijn.
Bij Omnia Jeugdzorg streven we ernaar om samen met u de unieke reis naar welzijn te verkennen. Ons deskundig team staat klaar om een diepgaand begrip te bieden en op maat gemaakte ondersteuning te bieden aan uw kind en gezin.